Scale per 6' diminuite drop2

  • Asterix
  • Membro: Expert
  • Risp: 735
  • Loc: Milano
  • Thanks: 204  

19-07-25 20.01

Scale 6' diminuite drop 2
In allegato le scale maggiori per 6' diminuite in drop 2 in tutte le tonalità.
Nella forma originale e con qualche variante.
Barry Harris docet!!!
  • WTF_Bach
  • Membro: Expert
  • Risp: 2896
  • Loc: Mantova
  • Thanks: 882  

19-07-25 20.14

Ottimo contributo
  • Sbaffone
  • Membro: Expert
  • Risp: 3399
  • Loc:
  • Thanks: 612  

20-07-25 13.44

Per come la vedo io sui voicing si impara la regola e poi si mettono giù ragionando mentalmente finché vengono in automatico
  • paolo_b3
  • Membro: Staff
  • Risp: 15199
  • Loc: Ravenna
  • Thanks: 2504  

20-07-25 15.03

@ Asterix
Scale 6' diminuite drop 2
In allegato le scale maggiori per 6' diminuite in drop 2 in tutte le tonalità.
Nella forma originale e con qualche variante.
Barry Harris docet!!!
Le ho scaricate, non so se sarò in grado di capirci qualcosa, comunque grazie!
  • maxpiano69
  • Membro: Staff
  • Risp: 26850
  • Loc: Torino
  • Thanks: 3720  

21-07-25 10.43

@ Sbaffone
Per come la vedo io sui voicing si impara la regola e poi si mettono giù ragionando mentalmente finché vengono in automatico
Condivido, anche se averli su pentagramma può servire a chi è abituato a leggerlo, è più importante conoscere la logica di come sono composti ed il concetto di drop 2 (o 3), ovvero qualcosa che potremmo sintetizzare in "quadriadi a note alterne costruite sulla scala (maggiore o minore) con la 6a dim, di cui eseguo una nota intermedia, la 2 o la 3, con la mano sinistra e le altre 3 note con la destra" nonché imparare a sentirne il diverso effetto (tra i due tipi drop e rispetto al suonare senza il drop) e saper identificare quel voicing quando si ascoltano o si trascrivono le esecuzioni di "quelli bravi".
  • Asterix
  • Membro: Expert
  • Risp: 735
  • Loc: Milano
  • Thanks: 204  

21-07-25 13.09

@ maxpiano69
Condivido, anche se averli su pentagramma può servire a chi è abituato a leggerlo, è più importante conoscere la logica di come sono composti ed il concetto di drop 2 (o 3), ovvero qualcosa che potremmo sintetizzare in "quadriadi a note alterne costruite sulla scala (maggiore o minore) con la 6a dim, di cui eseguo una nota intermedia, la 2 o la 3, con la mano sinistra e le altre 3 note con la destra" nonché imparare a sentirne il diverso effetto (tra i due tipi drop e rispetto al suonare senza il drop) e saper identificare quel voicing quando si ascoltano o si trascrivono le esecuzioni di "quelli bravi".
Anch'io cerco il più possibile di fare a memoria, il materiale che condivido è quello che preparo per i miei studenti di pop, per dar loro una infarinatura di Jazz, avere del materiale scritto aiuta...anche semplicemente per assegnare compiti progressivi e valutare a fine anno.
  • maxpiano69
  • Membro: Staff
  • Risp: 26850
  • Loc: Torino
  • Thanks: 3720  

21-07-25 13.12

@ Asterix
Anch'io cerco il più possibile di fare a memoria, il materiale che condivido è quello che preparo per i miei studenti di pop, per dar loro una infarinatura di Jazz, avere del materiale scritto aiuta...anche semplicemente per assegnare compiti progressivi e valutare a fine anno.
Il che ha assolutamente senso, ma (giusto un'idea tanto per parlarne) magari potresti aggiungere una breve prefazione teorica, che spieghi il concetto e lo scopo del documento (come nei "testi sacri" dal Beyer in poi) emo, così se un domani a distanza di tempo qualcuno riapre quel .pdf o lo gira altri è già "all inclusive" emo
  • Ilaria_Villa
  • Membro: Expert
  • Risp: 1260
  • Loc: Milano
  • Thanks: 296  

21-07-25 15.29

Ottimo lavoro, grazie mille.
  • Sbaffone
  • Membro: Expert
  • Risp: 3399
  • Loc:
  • Thanks: 612  

22-07-25 11.11

@ maxpiano69
Condivido, anche se averli su pentagramma può servire a chi è abituato a leggerlo, è più importante conoscere la logica di come sono composti ed il concetto di drop 2 (o 3), ovvero qualcosa che potremmo sintetizzare in "quadriadi a note alterne costruite sulla scala (maggiore o minore) con la 6a dim, di cui eseguo una nota intermedia, la 2 o la 3, con la mano sinistra e le altre 3 note con la destra" nonché imparare a sentirne il diverso effetto (tra i due tipi drop e rispetto al suonare senza il drop) e saper identificare quel voicing quando si ascoltano o si trascrivono le esecuzioni di "quelli bravi".
Ho sempre studiato così i voicing, se devo far esplodere un accordo spostando le note cordiali dividendole tra le mani, decido a monte cosa voglio spostare e poi provo in tutte le tonalità, se tu sai dov’è la terza quinta settima nona eccetera nelle varie tonalità alla fine viene immediato, il problema è che bisogna fare uno studio a monte e spaccarsi la testa
  • d_phatt
  • Membro: Guru
  • Risp: 5271
  • Loc: Perugia
  • Thanks: 1135  

22-07-25 21.07

Sbaffone ha scritto:
far esplodere un accordo

Sempre al passo con i tempi! emo
  • d_phatt
  • Membro: Guru
  • Risp: 5271
  • Loc: Perugia
  • Thanks: 1135  

22-07-25 21.14

@ Sbaffone
Ho sempre studiato così i voicing, se devo far esplodere un accordo spostando le note cordiali dividendole tra le mani, decido a monte cosa voglio spostare e poi provo in tutte le tonalità, se tu sai dov’è la terza quinta settima nona eccetera nelle varie tonalità alla fine viene immediato, il problema è che bisogna fare uno studio a monte e spaccarsi la testa
Chiaramente è fondamentale avere chiaro il funzionamento della tonalità e dell'armonia e si impara a costruirsi i voicing da soli abbastanza facilmente, oltre che a trasporre i voicing noti in tutte le tonalità. Anche il concetto stesso di "drop" personalmente lo trovo abbastanza ridondante, preferisco pensare in termini di collegamento e distribuzione delle voci tra le due mani e di caratteristiche sonore dei vari intervalli rispetto alla fondamentale.

Poi comunque questi compendi hanno il loro posto, esattamente come i libri sulle scale tipo il Silvestri: chiaramente basta conoscere le sequenze di toni e semitoni dei 4 tipi di scala, ma in fase di studio averle scritte fa comodo, specialmente quelle per (doppie) terze e seste. E poi è un esercizio valido a prescindere.
  • Asterix
  • Membro: Expert
  • Risp: 735
  • Loc: Milano
  • Thanks: 204  

23-07-25 09.05

@ d_phatt
Chiaramente è fondamentale avere chiaro il funzionamento della tonalità e dell'armonia e si impara a costruirsi i voicing da soli abbastanza facilmente, oltre che a trasporre i voicing noti in tutte le tonalità. Anche il concetto stesso di "drop" personalmente lo trovo abbastanza ridondante, preferisco pensare in termini di collegamento e distribuzione delle voci tra le due mani e di caratteristiche sonore dei vari intervalli rispetto alla fondamentale.

Poi comunque questi compendi hanno il loro posto, esattamente come i libri sulle scale tipo il Silvestri: chiaramente basta conoscere le sequenze di toni e semitoni dei 4 tipi di scala, ma in fase di studio averle scritte fa comodo, specialmente quelle per (doppie) terze e seste. E poi è un esercizio valido a prescindere.
Il Drop 2 è stato molto usato, ad esempio per armonizzare frammenti di scale che si trovano negli standard, lo faceva spesso Bill Evans, serve per dare unità timbrica e intervallare ad un passaggio rendendolo omogeneo. Poi è usato in sede di arrangiamento per big band.
  • WTF_Bach
  • Membro: Expert
  • Risp: 2896
  • Loc: Mantova
  • Thanks: 882  

23-07-25 09.36

Drop2/3 più borrowed notes
  • Asterix
  • Membro: Expert
  • Risp: 735
  • Loc: Milano
  • Thanks: 204  

23-07-25 09.46

@ WTF_Bach
Drop2/3 più borrowed notes
WTF_Bach ha sempre ragione!!!
In effetti nei miei esempi le 2 "alternative" riprendono un po' il concetto di borrowed notes.
Mark Levine, l'autore di "The Jazz piano Book" e "The Jazz theory book" - libri che per inciso non amo tantissimo - ha scritto un bel testo molto conciso "Th Drop 2 book" che spiega bene questi concetti.
  • d_phatt
  • Membro: Guru
  • Risp: 5271
  • Loc: Perugia
  • Thanks: 1135  

23-07-25 14.44

@ Asterix
Il Drop 2 è stato molto usato, ad esempio per armonizzare frammenti di scale che si trovano negli standard, lo faceva spesso Bill Evans, serve per dare unità timbrica e intervallare ad un passaggio rendendolo omogeneo. Poi è usato in sede di arrangiamento per big band.
Perdonami, non mi riferivo al voicing in sé, ma semplicemente alla terminologia globalmente utilizzata per indicarlo: poiché fa parte di una tipologia di voicing a parti late che escono fuori in maniera piuttosto naturale quando si cerca di seguire buoni principi di voice leading (visto che siamo in tema mi permetto di utilizzare la terminologia inglese), personalmente più che pensare a un "drop", cioè a una "caduta" dall'ottava alta della nota, mi viene più naturale pensare a un "collegamento" orizzontale. Poi vista la particolare importanza ha sicuramente senso etichettarlo con un nome, qualunque esso sia.
  • maxpiano69
  • Membro: Staff
  • Risp: 26850
  • Loc: Torino
  • Thanks: 3720  

24-07-25 10.53

A testimonianza del fatto che "ci spiano" emo Facebook mi ha gentilmente proposto questo post (che mi sembra una buona sintesi, per cui lo posto, anche se è in inglese)

DROP 2' VOICING EXPLAINED IN DETAILS

Drop 2 chords are a fundamental voicing technique for pianists, especially in jazz, gospel, and other contemporary genres. They offer a rich, open sound and are incredibly versatile for harmonizing melodies and comping. Here's everything a pianist needs to know:

- What is a Drop 2 Chord?
At its core, a drop 2 chord is a four-note open-position voicing. The "drop 2" name comes from its construction:
Start with a 4-note closed-position chord: This means the four notes are stacked as closely as possible within an octave (e.g., C-E-G-B for Cmaj7).
Identify the second highest note: In a Cmaj7 (C-E-G-B), the notes from highest to lowest are B-G-E-C. The second highest note is G.
Drop that second highest note down an octave: So, the G moves down an octave, resulting in a voicing like G-C-E-B.
This creates a wider, more spread-out sound compared to a closed voicing, often with a 10th interval (an octave and a third) between the bottom and top notes.

- How to Construct Drop 2 Chords (and their Inversions)
You can apply the "drop 2" concept to any 4-note chord (maj7, min7, dom7, half-diminished, diminished 7th, etc.) and their inversions.

Let's take Cmaj7 (C-E-G-B) as an example:

1. Root Position Closed Voicing:
C-E-G-B (from lowest to highest)
Drop 2: The second highest note is G. Drop it an octave.
Resulting Drop 2 Voicing: G-C-E-B

2. First Inversion Closed Voicing:
E-G-B-C (from lowest to highest)
Drop 2: The second highest note is B. Drop it an octave.
Resulting Drop 2 Voicing: B-E-G-C

3. Second Inversion Closed Voicing:
G-B-C-E (from lowest to highest)
Drop 2: The second highest note is C. Drop it an octave.
Resulting Drop 2 Voicing: C-G-B-E

4. Third Inversion Closed Voicing:
B-C-E-G (from lowest to highest)
Drop 2: The second highest note is E. Drop it an octave.
Resulting Drop 2 Voicing: E-B-C-G

Notice that each of these "drop 2" voicings is an inversion of the original chord, just spread out differently.

- Fingering:
While there's no single "correct" fingering, common approaches include:
Two notes in the left hand, two in the right: This is a popular option, providing balance.
One note in the left hand, three in the right: Also common, particularly if the bottom note is the root or a stable bass.
The best fingering will depend on the specific voicing, the chord progression, and what feels most comfortable and efficient for your hand.

- Benefits of Using Drop 2 Chords
1. Richer, more open sound: The wider spacing gives drop 2 chords a sophisticated and less "cluttered" sound than closed voicings, especially in the lower register of the piano.
2. Excellent for harmonizing melodies: Drop 2 voicings are frequently used to create "chord melodies" where the top note of the chord is the melody note. This allows for smooth voice leading and beautiful harmonies.
3. Versatile for comping: They provide a great alternative to basic block chords when accompanying a soloist, adding harmonic depth without being overly dense.
4. Improved voice leading: Because the notes are more spread out, it can be easier to achieve smooth transitions between chords by moving individual voices by step or small leaps.
5. Expands your harmonic vocabulary: Mastering drop 2 chords in all their inversions and types (major, minor, dominant, diminished) significantly broadens your ability to voice chords creatively.
6. Practical for two-handed playing: The open spacing often lends itself well to distributing notes between both hands on the piano.


(continua...)
  • maxpiano69
  • Membro: Staff
  • Risp: 26850
  • Loc: Torino
  • Thanks: 3720  

24-07-25 10.59

- Applications and Practice Tips

1. Harmonizing Melodies: This is one of the most significant applications. When you have a melody note, you can build a drop 2 chord underneath it, ensuring the melody note is the top voice of the chord. Practice harmonizing scales or jazz standards with drop 2 voicings.

2. Comping: Use drop 2 chords to accompany a soloist, experimenting with different inversions and rhythms. They offer a great balance between harmonic clarity and openness, allowing space for the soloist.

3. Chord Solos: Create improvised or written solos where you play a series of drop 2 chords, often with the top note forming a melodic line.

4. Transposition: Practice drop 2 chords in all 12 keys. This is crucial for true mastery and allows for flexibility in any musical situation.

5. Chord Progressions: Apply drop 2 voicings to common chord progressions like ii-V-I. Focus on smooth voice leading between chords.

6. Listen and Analyze: Pay attention to how professional jazz pianists and arrangers use drop 2 voicings in their playing. Transcribe voicings from recordings to internalize the sound and feel.

7. Slow and Deliberate Practice: Start slowly, ensuring correct notes and comfortable fingerings. Gradually increase tempo.

-Common Drop 2 Chord Types to Practice
You should aim to master drop 2 voicings for the following 4-note chord types in all inversions:

Major 7th (Maj7)

Dominant 7th (7)

Minor 7th (min7)

Minor 7th flat 5 (min7b5 or half-diminished)

Diminished 7th (dim7)

By understanding the construction, exploring the inversions, and consistently practicing, you'll find drop 2 chords to be an invaluable tool in your piano playing, adding depth, sophistication, and versatility to your harmonies.
  • Otitraps
  • Membro: Guest
  • Risp: 16
  • Loc: Milano
  • Thanks: 3  

24-07-25 16.55

@ maxpiano69
A testimonianza del fatto che "ci spiano" emo Facebook mi ha gentilmente proposto questo post (che mi sembra una buona sintesi, per cui lo posto, anche se è in inglese)

DROP 2' VOICING EXPLAINED IN DETAILS

Drop 2 chords are a fundamental voicing technique for pianists, especially in jazz, gospel, and other contemporary genres. They offer a rich, open sound and are incredibly versatile for harmonizing melodies and comping. Here's everything a pianist needs to know:

- What is a Drop 2 Chord?
At its core, a drop 2 chord is a four-note open-position voicing. The "drop 2" name comes from its construction:
Start with a 4-note closed-position chord: This means the four notes are stacked as closely as possible within an octave (e.g., C-E-G-B for Cmaj7).
Identify the second highest note: In a Cmaj7 (C-E-G-B), the notes from highest to lowest are B-G-E-C. The second highest note is G.
Drop that second highest note down an octave: So, the G moves down an octave, resulting in a voicing like G-C-E-B.
This creates a wider, more spread-out sound compared to a closed voicing, often with a 10th interval (an octave and a third) between the bottom and top notes.

- How to Construct Drop 2 Chords (and their Inversions)
You can apply the "drop 2" concept to any 4-note chord (maj7, min7, dom7, half-diminished, diminished 7th, etc.) and their inversions.

Let's take Cmaj7 (C-E-G-B) as an example:

1. Root Position Closed Voicing:
C-E-G-B (from lowest to highest)
Drop 2: The second highest note is G. Drop it an octave.
Resulting Drop 2 Voicing: G-C-E-B

2. First Inversion Closed Voicing:
E-G-B-C (from lowest to highest)
Drop 2: The second highest note is B. Drop it an octave.
Resulting Drop 2 Voicing: B-E-G-C

3. Second Inversion Closed Voicing:
G-B-C-E (from lowest to highest)
Drop 2: The second highest note is C. Drop it an octave.
Resulting Drop 2 Voicing: C-G-B-E

4. Third Inversion Closed Voicing:
B-C-E-G (from lowest to highest)
Drop 2: The second highest note is E. Drop it an octave.
Resulting Drop 2 Voicing: E-B-C-G

Notice that each of these "drop 2" voicings is an inversion of the original chord, just spread out differently.

- Fingering:
While there's no single "correct" fingering, common approaches include:
Two notes in the left hand, two in the right: This is a popular option, providing balance.
One note in the left hand, three in the right: Also common, particularly if the bottom note is the root or a stable bass.
The best fingering will depend on the specific voicing, the chord progression, and what feels most comfortable and efficient for your hand.

- Benefits of Using Drop 2 Chords
1. Richer, more open sound: The wider spacing gives drop 2 chords a sophisticated and less "cluttered" sound than closed voicings, especially in the lower register of the piano.
2. Excellent for harmonizing melodies: Drop 2 voicings are frequently used to create "chord melodies" where the top note of the chord is the melody note. This allows for smooth voice leading and beautiful harmonies.
3. Versatile for comping: They provide a great alternative to basic block chords when accompanying a soloist, adding harmonic depth without being overly dense.
4. Improved voice leading: Because the notes are more spread out, it can be easier to achieve smooth transitions between chords by moving individual voices by step or small leaps.
5. Expands your harmonic vocabulary: Mastering drop 2 chords in all their inversions and types (major, minor, dominant, diminished) significantly broadens your ability to voice chords creatively.
6. Practical for two-handed playing: The open spacing often lends itself well to distributing notes between both hands on the piano.


(continua...)
Molto chiaro, e quindi molto utile !!

una bella bicicletta , adesso bisogna pedalare ! ('emo')
  • WTF_Bach
  • Membro: Expert
  • Risp: 2896
  • Loc: Mantova
  • Thanks: 882  

25-07-25 22.22

5-1-3-6 | b6-2-4-7 | 6-3-5-1 | 7-4-b6-2

E così via
  • d_phatt
  • Membro: Guru
  • Risp: 5271
  • Loc: Perugia
  • Thanks: 1135  

25-07-25 23.10

@ WTF_Bach
5-1-3-6 | b6-2-4-7 | 6-3-5-1 | 7-4-b6-2

E così via
(post doppio, scusate)